تحقیق درباره برهان نظم از منظر شهيد مطهري

مطالب دیگر:
📌دانلود پاورپوینت آب انبار📌دانلود پاورپوینت الگوبرداری سازه ای از طبیعت📌دانلود پاورپوینت منظر فرهنگی📌جدید ترین سوالات درس هدیه های آسمان تا درس هشت و قرآن تا صفحه بیست و هشت پایه ی ششم📌دانلود پاورپوینت تقارن در معماری📌طرح معرق پازل اسب📌طرح چوبی پازل قلعه اسب اژدها📌طرح معرق پازل چوبی اژدها📌طرح معرق چوبی پازل اژدها آتش📌دانلود پاورپوینت معماری بین النهرین📌طرح معرق چوبی پازل اژدهای بالدار📌طرح معرق پازل چوبی ماسک📌طرح کعرق چوبی پازل سیمرغ📌طرح معرق چوبی پازل اژدهای سه سر📌طرح معرق چوبی پازل اژدهای چینی📌طرح معرق چوبی پازل اژدرمار📌طرح معرق پازل چوبی اژدهای پرنده📌دانلود پاورپوینت آشنایی با آثار رنزو پیانو📌ترجمه مقالهبهبود پایداری ولتاژ با استفاده از SVC در سیستم های قدرت📌روش حل در مدار قرار گرفتن واحدها (نیروگاه ها) با استفاده از الگوریتم ژنتیک📌ترجمه مقاله مشخصات زمانی-فرکانسی حالات گذرای ناشی از سوئیچینگ در پست­های 400 کیلولوت با عایق هوایی: جریان­های باس­بار📌دانلود پاورپوینت مطالعات و استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی📌504 Essential Words📌تحلیل کاروانسرای قلی📌آموزش اثربخش و اثربخشی آموزش
تحقیق درباره برهان نظم از منظر شهيد مطهري |1792198|bku|شهید مطهری, اندیشه های سیاسی,تحقیق درباره اندیشه های سیاسی شهید مطهری
در حال حاظر فایل کامل و برتر با عنوان تحقیق درباره برهان نظم از منظر شهيد مطهري آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

این محصول در قالب ورد (WORD) و قابل ویرایش در 26 صفحه تهیه شده است. در بخش زیر برای اطلاع بیشتر از محتویات این فایل و اطمینان از خرید، مطالب چند صفحه آورده شده است. با مطالعه این بخش با اطمینان بیشتر خرید کنید.

لینک دانلود پایین صفحه

برهان نظم از منظر شهید مطهری: مقدمه: عمومی ترین و ساده ترین طریقت در اثبات وجود خداوند برهانی است که از آن به برهان نظم یا غایت شناختی یاد می کنند. معمول ترین ادله بر وجود خداوند در تمامی ادیان و مذاهب الهی در طول تاریخ همواره برهان نظم بوده است. از این رو چه در تفکر اسلامی و چه در تفکر غربی مناظرات و جدلهای فراوانی حول این برهان شده است. بسیاری بر این اعتقادند که برهان نظم اساسا یک برهان فلسفی نیست بلکه ریشه و پایه ی تجربی دارد. زیرا اساس شکل گیری برهان نظم را روش تمثیل می دانند. از اینرو ادله ی نظم را دارای استحکام کمتری نسبت به سایر براهین خداشناختی می دانند. ویلیام پالی معاون اسقف کارلیسل و فیلسوف برجسته ی قرن هجدهم برهان نظم را در کتاب " الاهیات طبیعی " اینگونه تقریر کرده است: " فرض کنید در حال عبور از صحرایی پای من به سنگی برخورد کند و با این سوال رو برو شوم که چگونه این سنگ در آنجا قرار گرفته است. ممکن است پاسخ دهم که تا آنجا که من می دانم، این سنگ همواره اینجا بوده است. احتمالا اثبات نامعقول بودن این پاسخ چندان آسان نخواهد بود. اما فرض کنید که بر روی زمین ساعتی یافته ام و باید بررسی شود که بودن ساعت در آن مکان چگونه اتفاق افتاده است. بسیار بعید است که پاسخ قبلی به ذهن من خطور کند. یعنی اینکه تا آنجا که می دانم این ساعت همواره اینجا بوده است. اما چرا این جواب نباید آنگونه که برای سنگ مفید بود برای ساعت مفید باشد؟ چرا جواب مذکور آنگونه که در مورد اول قابل قبول بود در مورد دوم پذیرفتنی نیست؟ تنها دلیل آن است که وقتی ساعت را وارسی می کنیم می بینیم اجزای گوناگون آن برای هدفی پرداخته و به یکدیگر مرتبط شده اند. ( چیزی که در مورد سنگ نمی توان کشف نمود. ) مثلا این هدف که اجزای مذکور آنگونه طرح ریزی و به هم پیوند داه شده اند که تولید حرکت کنند و حرکت مذکور چنان تنظیم شده است که زمان را در شبانه روز نشان دهد. یعنی اگر اجزای مختلف به گونه ای متفاوت از آنچه هستند ساخته می شدند، مثلا در اندازه ای متفاوت با آنچه که دارند یا به هر روش یا ترتیب دیگری غیر از وضعیت کنونی تعبیه شده بودند، در این صورت یا اساسا هیچ حرکتی در ساعت به وقوع نمی پیوست و یا هیچ حرکتی که تامین کننده ی کاربرد کنونی آن باشد، واقع نمی شد. " در حقیقت پالی برهان خود را اینگونه مطرح می کند: او می پرسد اگر ساعتی را در بیابان ببینید در مورد آن چه فکری می کنید